Waarom moeten wij midden in de nacht opstaan ?

17 mei 2012 - Kalibaru, Indonesië

Vandaag breken we ons record in vroeg-opstaan : om 4 u zijn we al uit de veren! We willen namelijk de zonsopgang op de Bromovulkaan zien! Het is een prachtige sterrenhemel, dus dat belooft een mooie 'sunrise' te worden. Tegen 5u zou het zover moeten zijn, maar dan gebeurt het : ineens komt er overal mist op en verdwijnt het landschap rondom ons in een wolk van nevel : -( Tegen 6u hebben we dus enkel nog maar en sterrenhemel en dikke mist gezien. Hannah en Casper vragen zich terecht af of we daarom midden in de nacht moesten opstaan ;-). Maar geen nood, we rijden met onze jeep naar het begin van de Tengerkrater. We worden afgezet aan de hindoetempel, de Tengerezen zijn de enige hindoe-enclave in Java. Vanaf  hier gaan we te paard verder. Hannah en Cas wanen zich echte ruiters, zeker als Raf en ik afstappen en zij alleen op het paard mogen zitten :-). Over een reusachtig veld van gestolde lavastromen bereiken we tenslotte de voet van de Bromo, vanwaar een verschrikkelijk steil pad met treden naar de kraterrand van de vulkaan loopt. Gelukkig is de mist ondertussen helemaal weggetrokken, zodat we een overweldigend uitzicht hebben over de omgeving en in de krater, waar zwaveldamp uit opstijgt. Het is sinds 2004 geleden dat deze vulkaan nog actief is geweest, maar de kids zijn er toch niet helemaal gerust in, dus kopen we bloemen om te offeren aan de vulkaan, zodat hij nu toch net niet vandaag zijn lava zal uitspuwen : -) Na het ontbijt vertrekken we, want we hebben een lange rit voor de boeg helemaal door Oost-Java tot in Kalibaru. We maken 1 stop tussenin voor de lunch in een heel gezellig restaurant, omgeven door water, waar Hannah en Casper er niet genoeg van krijgen van de vissen te voeren,...Tussen het indommelen in , genieten we van het mooie landschap. Enkel op het einde van de rit zijn er veel bedelaars langs de weg, hier is de levensstandaard blijkbaar nog veel lager dan in de rest van het land,... Ons hotel Margo Utomo Cottage is mooi en koel gelegen, midden tussen een boerderij en een grote plantage.  De kids hebben na de lange rit vooral oog voor het zwembad en dat is dan ook het eerste wat we doen, samen met een gezellige bende Nederlanders,...

Van al dat zwemmen krijg je honger, we wandelen nog even langs de koeien in de stallen, en omdat we geen zin hebben om ver te gaan, eten we in het hotel zelf waar gelukkig ook iets anders dan rijst op het menu staat :-). Ondertussen wordt vooral Hannah ook gebruikt als avondeten voor de muggen : terwijl wij maar enkele muggenbeten hebben, staat zij helemaal vol (en dat ondanks sterk geconcentreerde DEET). Van al dat snoepen dus toch zoet bloed gekregen ;-)