Van kattenpoep tot koffieboon!

18 mei 2012 - Kalibaru, Indonesië

Deze ochtend bezoeken we een plantage op 2u rijden van Kalibaru! We worden hartelijk ontvangen door Roy, die hier al 35 jaar werkt en bijna perfect Nederlands spreekt.  Wel zo gemakkelijk met de kinderen. Op de plantage winnen ze koffie, rubber, kaneel, en nog veel meer. Roy toont ons en Hannah en Cas hoe ze latex halen uit de bomen, welke bomen kaneel in hun stam verbergen en welke zoethout. Eerlijk gezegd is voor ons het meeste ook wel nieuw :-) We zien de struiken waaraan de koffiebonen hangen te rijpen : Arabica en Robusta. We leren dat hier 's nachts de Luwak (civetkat) ronddoolt op zoek naar de beste en rijpste koffiebonen en dat de arbeiders dan in zijn uitwerpselen terug de onverteerde bonen zoeken en dat daaruit de duurste en lekkerste koffie ter wereld wordt gemaakt. Wij hebben een pakje gekocht, dus iedereen is welkom om een tas koffie te komen drinken! Op deze plantage werken 600 arbeiders, ze wonen allemaal gratis met hun gezin op de plantage, ze krijgen een goed loon, rijst, gratis onderwijs voor de kinderen (op de plantage zijn 1 kleuterschool en 2 lagere scholen), gratis medische verzorging, een pensioen en een levensverzekering! Niet slecht naar Indonesiche normen,... De rondleiding wordt afgesloten met een heerlijke maaltijd en dan rijden we het laatste stuk door Java om tegen 15u aan te komen in de haven van Ketapang, waar we de boot nemen naar Bali. Het is vrij druk in de haven, omdat de mensen hier ook vrijaf hebben voor OHHV (en dat terwijl 90 procent vd bevolking moslim is );-)

Rond de boot zwemmen een massa kinderen om de geldstukken op te vangen die in het water worden gegooid.  Meer voor de fun, dan wel echt voor het geld lijkt me. Wij zijn trouwens de enige Westerse toeristen op de boot, dus we hebben weer bekijks genoeg :-) In Bali is het 1u later dan in Java, dat maakt dus een verschil van 6u met België. We worden van harte welkom geheten in Bali door de talrijke Bavianen langs de kant van de weg... Tegen 18u bereiken we eindelijk ons het Rambutan hotel : ons verblijf voor de volgende 3 dagen.  Iedere gast heeft zijn eigen bungalow met slaapkamer, zithoek, badkamer, binnen- en buitendouche en Wc. Knap! We worden verwelkomd met een heerlijke verse mangosap, maar nog voor die op is zitten de kids al in het zwembad :-) Als we voldoende zijn afgekoeld, wandelen we het straatje van het hotel uit naar het strand waar we een dolfijnentocht boeken voor de volgende dag.  In 1 van de vele gezellige restaurantjes eten we pizza en hamburger (no more Rice!) en hoewel het ondertussen al helemaal donker is, besluiten we toch nog een snelle duik te nemen voor het slapengaan. Zwemmen tussen de palmbomen en onder een heldere sterrenhemel : this must be Bali !!!