En we reizen verder door!

16 mei 2012 - Java, Indonesië

Vandaag weeral om 6 u uit de veren, want om 7u vertrekken we met de taxi naar de luchthaven. We zijn ruim op tijd, want erg nauw nemen ze het hier blijkbaar niet met hun uren! Maar dan is het er toch : ons propellervliegtugje dat ons (hopelijk) veilig naar Surabaya gaat brengen. De vlucht verloopt, buiten wat turbulentie, gelukkig voorspoedig en een uurtje later ontmoeten we onze chauffeur die ons richting Bromo (de vulkaan) zal brengen. Het is een lange hobbelige rit bergop : het landschap onderweg is wel de moeite. Hier zien we al de  kunstig aangelegde terrassen op de bergrug, niet met rijst (dat gedijt niet op deze hoogte) maar wel met kolen  en ajuinen.  Tegen  half 4 zijn we aan ons hotel in Cemoro Lawang, dat op 2004 m hoogte bij de rand van de Tenggerkrater ligt : vanhieruit hebben we een prachtig uitzicht op de vulkaan waar gestadig rook uitkomt,...

Het is hier wel een pak kouder dan de 33 graden  die we tot nu toe hebben getrotseerd. Zo'n aangename 22 graden, de bevolking is wel ingepakt alsof het dadelijk gaat vriezen : er worden zelfs mutsen en handschoenen verkocht!

We maken nog een korte wandeling, waarbij we heel wat honden tegenkomen (gelukkig doen ze niets), we kopen nog wat fruit en brood (weer van dat vies toastbrood, want eigenlijk eet de bevolking hier geen brood, enkele rijst, rijst en nog een rijst,...) en dan gaan we heel vroeg slapen, want morgen moeten we al om 4u opstaan om de zonsopgang niet te missen,...