Koeien, rijst, tempé, bakstenen en kroepoek.

14 mei 2012 - Yogyakarta, Indonesië

Vandaag  gaan we eens buiten de stad samen met Rita, een gids van Via Via. Normaal kan deze tocht met de fiets gedaan worden, maar omdat dat nogal moeilijk is met de kinderen, gaan wij met paard en kar (wat hier trouwens ook nog gewoon als transportmiddel gebruikt wordt). Om 8 u vertrekken we dus met ons (nogal mager) paard Marina, de paardenmenner en Rita op stap. Al na 20 minuten bevinden we ons op het platteland, waar we kunnen zien waar de mensen hier zoal van leven : koeien, paarden en geiten en eindeloos veel kippen. Het is blijkbaar hier ook broedseizoen, want overal zien we kuikentjes en kleine eendjes, tot groot plezier van Hannah en Casper natuurlijk! Marina trekt ons gestadig voort en dan zijn we ineens midden op de rijstvelden,... Rijst kan 3 keer per jaar geoogst worden, de jonge plantjes worden uit het ' nursery bed' gehaald door de mannen en de jonge rijst planten is vrouwenwerk. Het is een secuur werkje en met behulp van een bamboestok wordt alles in mooi symmetrische rijen gepland. Zelfs Hannah en Casper mogen enkele plantjes planten. Wat verderop wordt dan weer rijst geoogst, waarbij de rijst  met een machine uit de halmen wordt geschud, dan nog laten drogen en de rijst is klaar om gepeld en gepolijst te worden. In vele dorpen gebeurd dit nog met de hand, maar hier hebben ze voor beide karweien al machines ter beschikking. Leerrijk voor de kids en voor ons!

Wat verderop zijn ze dan weer bakstenen aan het bakken op het veld. Ze hebben hier kleigrond : dus gewoon wat modder met water vermengen, in een vorm doen, laten drogen en afbakken.  Ook hier mogen Hannah en Cas de handen weer uit de mouwen steken. :-) onderweg wordt er heel wat afgewuifd en gelachen tussen ons en de plaatselijke bevolking. We kennen ondertussen toch ook al 2 woorden : mwongo (hallo) en Makasi (bedankt). Wat verder stoppen we bij mensen thuis : hier verwerken ze tempé uit de soyaplanten, overvloedig wassen gebeurt door de waterput die zich in huis bevindt. De woning is karig ingericht : wel met ijskast en Tv!  Deze vrouw staat hier al om 3u op om het huishouden te doen en het  eten  klaar te maken. Van 5 tot 9u gaat zenaar de markt om tempe te verkopen en zelf haar inkopen te doen. Daarna begint ze weer tempé klaar te maken voor de volgende dag. Vroeger gingen ze dan slapen als het donker werd, maar nu met de Tv blijven ze veel te lang op en dat geeft dus erg korte nachten ! In datzelfde huis worden ook pindanoten verwerkt tot zoute nootjes. Een heel gevarieerde bron van inkomsten dus.

En natuurlijk wordt er ook kroepoek gemaakt : deeg maken, vormpjes maken, laten drogen en frituren! Lekker! En de kindjes werken natuurlijk weer met plezier mee. Al snel zit de  superleuke en leerrijke voormiddag erop en gaan we terug naar het hotel. De rest van de dag besteden we aan zwemen en luieren. Raf en ik denken dat we allebei grieperig zijn, want we hebben overal spierpijn. Tot we beseffen dat dit natuurlijk door die Javaanse massage van gisteren komt!  Niettemin keert Raf toch nog eens terug voor een pedicure :-)

vandaag moeten we ook alles terug inpakken, want morgen nemen we het vliegtuig richting Bromo. We gaan Yogyakarta en het hotel missen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tine VD:
    14 mei 2012
    Echt de moeite wat jullie al beleefd hebben! Supergrapppig, zie jullie al zitten in die 'koets' achter dat schraal paard al zwaaiend als 'Filip en Mathilde' :-))) groetjes Tine