Finding Nemo

19 mei 2012 - Bali, Indonesië

Vandaag dienen ze het ontbijt in het hotel extra vroeg op voor ons, omdat we om 8u vertrekken naar Menganjan Island om te snorkelen en te duiken.  We moeten eerst een uurtje met de auto en dan nog  een half uurtje met de boot. We gaan samen met een koppel Finnen en met onze gids Buda.  Met zo'n naam kan er niets misgaan ;-) De tocht naar het eiland is al indrukwekkend : in de rotswanden zijn er talrijke grotten waar wel 1000den vleermuizen hangen. Het eiland zelf is beschermd natuurgebied, buiten wat kleinere diersoorten en veel herten, zijn er geen andere bewoners. Tenzij je de goden en demonen in de tempel meerekent natuurlijk, want een (grote) tempel staat er uiteraard wel :-) Terwijl wij ons klaarmaken om te gaan snorkelen, prepareert Raf zich voor het duiken.

Ik neem Casper (letterlijk) onder de arm en onze gids bekommert zich om Hannah. De eerste 10 min gaat het zo prima, maar dan begint het masker van Cas te verschuiven en wil hij verder in de boot blijven (uiteraard onder supervisie :-)) Hannah, de Finse, onze gids en ik gaan samen verder. De onderwaterwereld is hier indrukwekkend (nog mooier dan Australië achteraf gezien). Waar in Australië hele stukken van het rif afgestorven waren, zien we hier wel het koraal in al zijn kleurenpracht : prachtig! Hannah bevindt zich in het grootse aquarium ter wereld en haar geluk kan niet meer op als we Dora en Nemo, de clownfish, tegenkomen met al hun vriendjes:-)...

in de late namiddag zijn we terug thuis. Snel nog een duik in het zwembad en dan dit verslag schrijven tijdens het avondeten met onbeperkt zicht over zee.  Een indrukwekkende dag! Ondanks het feit dat het een kalme zee was, dein ik nog een beetje na,....

(Raf) Na een heropfrissing van het hoe en at te doen tijdens het duiken was ik met de nodige dosis zenuwen klaar voor de eerste duik van vandaag. Op een rustig tempo gingen we tot op 17meter diepte. De pracht en praal van vissen die rond je zwemmen zijn adembenemend mooi ondanks ik me het eerste kwartier vooral op mijn ademhaling moet focussen. Zeesterren, de mooie koraalriffen en al die grote en mini vissen doen je ver wegdromen in een andere wereld. Na het middageten gingen we een tweede duik doen en toen was het vooral een uur lang genieten, minder stress en vooral alles als in de "Finding Nemo" film laten passeren......prachtig avontuur ......