Eregasten op een Balinese bruiloft

26 mei 2012 - Bali, Indonesië

Vandaag huwt Kadek, 1 van de drivers van Mandela Desa. Als gasten bij Jacintha zijn we ook van harte welkom. We breken ons hoofd over wat we zullen aantrekken, maar de oplossing is eenvoudig. De dresscode is een ...sarong :-).  Het huwelijk bestaat uit verschillende ceremonies over een aantal dagen verspreid. Dat gaat van het zoeken van de bruid door alle mannen van het dorp (een serieuze aangelegenheid merkten we op, toen we begonnen te lachen) tot het slachten van een (feest) varken om 3 u 's nachts. Deze laatste ceremonie slaan we maar over, maar om 11u worden we verwacht voor de volgende. Als we met zijn allen in vol ornaat toekomen, is de ceremonie juist gedaan! Tijd is een relatief begrip op Bali! Maar geen nood : er zijn gebakjes, kroepoek en nootjes waar we ons  aan tegoed kunnen doen en lauwe flesjes frisdrank;-) Hoewel Raf in het geniep met de mannen wel wat sterkers te drinken krijgt.  Er heerst een enorme bedrijvigheid : het bruidspaar wordt geschminkt en alle gasten die toekomen, gaan naar de geïmproviseerde keuken achterin om mee te helpen aan het feestmaal.  De kippen en honden lopen hier vrij rond, als dat maar goedkomt,...Niet veel later worden we door de vader van de bruidegom uitgenodigd om een hapje mee te eten.  Met een beetje argwaan beginnen we eraan, maar alles smaakt heerlijk! We beginnen dan ook al gewoon te worden aan het pikante voedsel.  Als dessert is er fruit en heerlijk vers gemaakt kokosijs. De ouders van Kadek zijn niet onbemiddeld : de bruiloft wordt gehouden bij hen thuis. Het huis bestaat uit verschillende gebouwen in een vierkant bij elkaar gebouwd. De keuken, 3 slaapkamers, een juist gebouwde garage  waar het feestmal wordt opgediend, in het midden een grote open ruimte voor ceremonies en natuurlijk nog een uitgebreide huistempel. Uiteraard wonen hier wel enkele families bij elkaar, dus ook al is het groot naar Balinese normen, het blijft toch nog altijd krap.

Na  het eten lopen we terug naar huis ( het is maar 10 min wandelen) en nemen we een verfrissende duik in het zwembad.  Wel besluiten we tegen half 3 terug te gaan, want dan is de volgende ceremonie.  Uiteindelijk begint de ceremonie pas om 4u :-), maar het is wel heel erg mooi om te zien.  Er worden verschillende rituelen uitgevoerd door de bruid en bruidegom, die hun prachtigste kleren en juwelen hebben aangetrokken.  Ondertussen wordt er heel de tijd wierook gebrand en al zingend gebeden door de (zeer oude) geestelijke. Na afloop is het alweer tijd om te eten van het buffet dat ondertussen weeral veranderd is van spijzen.

Tegen half 6 zijn we terug in ons  hotel en wordt het tijd om afscheid te nemen, want deze avond worden we verwacht in Sanur.  Het is met spijt in ons hart dat we vertrekken en dat we afscheid nemen van het vriendelijke personeel en Jacintha. Hier in Mandela Desa beleefden we een heerlijke tijd!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ann Verlinden:
    28 mei 2012
    hey, dat is een toffe ervaring dat jullie werden uitgenodigd voor de bruiloft. Over de ceremonies moet je later nog maar eens meer in detail vertellen. Allemaal lekker eten daar, lezen we, maar heeft er echt nog niemand van jullie zin in lekkere Belgische fritjes?