Een Balinese dansavond.

23 mei 2012 - Bali, Indonesië

We zijn vroeger dan verwacht uit de veren, dus springen we na het ontbijt terug op onze fiets met Hannah en Casje achterop. We beginnen onze weg hier al aardig te kennen en na een kwartiertje staan we terug op de markt. We beginnen met de 'traditional market' : groenten en fruit dus. Alleen lijken we alleen maar groenten tegen te komen en geen fruit. Tot iemand erop wijst dat er ook een eerste en tweede verdieping is met stalletjes waar al het fruit zich bevindt :-). Keuze genoeg : ananas, papaja, mango, bananen, ... Al dat exotisch fruit voor geen geld! Op een gegeven moment is er even paniek, want we vinden Casper nergens meer. Maar geen nood : een blond jongetje valt op en iedereen wijst ons vlotjes waar hij naartoe is gegegaan en is even blij voor ons als we hem al snel gevonden hebben! Wat een vriendelijke bevolking. Dat we waarschijnlijk wel wat in het zak zijn gezet op de markt, nemen we er graag bij ;-). We lopen ook nog eventjes langs de art market, waar het spel van keuren en afdingen opnieuw begint,...Ondertussen heeft het ook een flinke bui geregend, maar als we terug op de fiets zitten, komt de zon gelukkig weer te voorschijn!

In de namiddag relaxen we aan het zwembad. Hannah en Casje zijn helemaal in de ban van de konijntjes, de kippen en het kleine geitje dat juist geboren is. De tuinman heeft zijn handen vol met de diertjes voor hen te vangen, zodat zij ze kunnen knuffelen en aaien. Ze beleven er zo te zien allemaal evenveel plezier aan :-)

We maken ook kennis met de moeder van Jacintha (de eigenares), die hier 5weken is om mee te zorgen voor het pasgeboren zoontje van Jacintha : Dimas ( kleine broer) en zijn zusje van 2 : Luna.  Ze wil ons graag de natuurlijke bron aan de rivier laten zien waar de vrouwen van het dorp water gaan halen.  Het is een mooie wandeling helemaal door het tropische bos en dan met een aangelegd weggetje (dat er nog maar 2 jaar is, voordien was het een glibberig modderpaadje) steil naar beneden tot aan de rivier. Het is hier wondermooi. Beneden in de rotswand hebben de inwoners 2 gaten in de rotsen gemaakt, waar ze stokken insteken, als ze die eruit trekken, stroomt het heldere water als een waterval naar buiten. 2 meter verder hebben ze hetzelfde gedaan en daar hebben ze een gemeenschappelijke, openbare 'douche' van gemaakt. Inventief zijn ze hier wel. Ook het wassen van de kleren gebeurt hier, maar daar waden ze eerst de rivier voor over om dan aan de overzijde van de platte stenen gebruik te kunnen maken om de was te doen,...

Ondertussen zien we jonge en oude vrouwen en sporadisch eens een man met loodzware emmers en kruiken terug naar boven gaan. Geen sinecure, want wij hebben al moeite om zo boven te geraken,...De terugweg loopt midden door de rijstvelden, over bamoboestokken en langs smalle paadjes. Prachtig om zo midden in de natuur te zijn.

Na de wandeling hebben we nog tijd voor een snelle duik, we avondeten al vroeg , want om half 7 gaan we naar een Balinese dans kijken : de Kecakdans, een rituele dans voor het verdrijven van boze geesten. Er komen geen instrumenten aan te pas : de muziek wordt gemaakt door de gezangen van de mannen, terwijl de dansers ondertussen in prachtige kostuums het beste van henzelf geven. Knap om te zien, zelfs Hannah en Cas vonden het fantastisch en vonden het spijtig dat het na een uurtje al voorbij is.  Gelukkig mogen we allemaal samen nog op de foto :-) Een mooie afsluiter van een heerlijke dag!

1. Leo en May:
    23 mei 2012
    Gezellig vertoeven daar. Hannah en Casper zullen plezier beleefd hebben aan de geitjes en konijntjes en onze Casper zal minder schrik gehad hebben dan van de aapjes. Groetjes vanuit het warme Hoogstraten.