Een attractie op de attractie!

12 mei 2012 - Yogyakarta, Indonesië

Vandaag zijn we al om 6u uit de veren, want het belooft een drukke en warme dag te worden! We hadden gisteren een auto met chauffeur kunnen huren voor een schappelijke prijs en om 7u verschijnt er een klein autootje(!) met 2 chauffeurs. Juist als we ons afvragen waar iedereen gaat zitten, duikt 1 vd 2 chauffeurs het open koffertje in, waar hij de rest vd dag zal blijven ?! Gelukkig is er wel airco, want de zon is al stevig vd partij. Onze eerste bestemming is Borobudur : het grootste boeddhistische monument ter wereld en Unesco Werelderfgoed. Na een stevig ritje van 1,5 uur, zien we dat we niet de enigen zijn die de tempel willen bezoeken! Er zijn nog bussenvol bezoekers en tot onze verbazing geen buitenlandse toeristen, maar bijna allemaal Indonesiërs zelf. En zo komt het dat wij uiteindelijk de attractie op Borobudur worden. Om de haverklap worden we aangesproken door studenten die hun Engels willen oefenen, die een Westerse handtekening moeten verzamelen (schoolreis, weet je wel) en door volwassen en schoolkinderen die allemaal met ons op de foto willen. Hannah en Cas geraken al snel gewoon aan hun sterrenstatus en poseren als volleerde fotomodellen,... Tot we op een gegeven moment hard moeten optreden : 'no more pictures', want we geraken geen stap vooruit en tenslotte kwamen wij  voor de Indonesische cultuur en niet omgekeerd, nietwaar ? Zo blijkt de Borobudur een machtig groots monument, waar we toch van onder de indruk zijn. Nadat we ons terug een weg hebben gebaand door de massa Indonesische toeristen en de verkopers van allerlei prullaria, komen we weer heelhuids bij onze auto.  Nu snel verder naar Prambanan! De chauffeur zou het liefst stoppen bij elk souvenirwinkeltje waar hij kennissen heeft, maar daar passen we voor ;-) Wel vragen we om halt te houden bij een traditionele markt, waar niet alleen wij, maar ook de plaatselijke bevolking de ogen uit zijn hoofd kijkt (hier komen duidelijk weinig toeristen)! Indrukwekkend is het wel : al die verschillende soorten groenten, fruit, kruiden, het eten dat ter plaatse gekookt wordt, de kippen die vastgebonden aan elkaars poten liggen te wachten tot ze een halte verder zullen worden onthoofd en in stukken gekapt,... Ocharme de kippetjes en onze kindjes die het liefst de nog levende kippen zouden willen bevrijden :-) Nog een uurtje later arriveren we in Prambanan : een indrukwekkende Hindoeïstische tempel, waar hetzelfde scenario als op Borobudur zich in mindere mate herhaalt... Na het belangrijkste gezien te hebben, vertrekken we terug, want het is erg warm en de kids hebben het voor vandaag wel gehad met tempels en gefotografeerd te worden. Gelukkig houdt onze taxichauffeur er een goed tempo op na, zodat we in de vroege namiddag terug aan ons hotel zijn, waar we snel iets eten en dan ZALIG het water in! Het doet niet enkel voor Hannah En Casje deugd :-)  Casper begint trouwens elke dag beter en beter te zwemmen, hopelijk is hij er op het einde vd vakantie helemaal mee weg.

Na een verfrissende douche vertrekken we naar het Via Via café aan de overkant van de straat : toch wel leuk zoiets vertrouwds zover van huis en ook leuk om wat andere reizigers te ontmoeten. Het eten smaakt trouwens ook heerlijk, het ietwat pikante nemen we er graag bij. Een geslaagd einde van een memorabele dag :-)